Dodenherdenking 4 mei

Door Diederik Hoekman op 6 mei 2024
Zaterdagavond 4 mei waren we aanwezig bij de dodenherdenking in Genemuiden en Zwartsluis. De herdenkingsbijeenkomst in Zwartsluis begon met een korte dienst in de Hervormde Kerk, waarbij veel aandacht was voor de aanwezige kinderen. In een volle kerk werden gedichten voorgelezen door kinderen van de Arembergschool, de Wijngaard en het Agnieten College. Centraal stond dat het soms erg moeilijk kan zijn om over herinneringen uit de oorlog te praten, maar dat het tegelijkertijd erg belangrijk is om de verhalen te blijven vertellen, zodat we het nooit vergeten. Wij niet en de toekomstige generaties niet. Helaas komen er steeds nieuwe oorlogsverhalen bij door de oorlog in de Oekraïne en de oorlog in Gaza. Wij hopen dat er snel een einde kan komen aan deze oorlogen.
De kerkdienst werd vervolgd door een stille tocht die langs de Joodse kerkhof en de algemene begraafplaats leidde. Bij het betreden van de algemene begraafplaats wordt je overvallen door een serene rust, waardoor het lijkt alsof je een aparte wereld betreedt. De door de kinderen van de scouting gedragen kransen werden gelegd bij de oorlogsmonumenten van de Joodse en de algemene begraafplaats en het Wilhelmus werd gezongen.
Door de geweldige inzet van de organisatie heeft er in Zwartsluis heeft weer een eervolle herdenking plaatsgevonden aan alle oorlogsslachtoffers over de hele wereld. Wij hebben veel waardering voor de manier waarop dit opgezet is.
Vandaag is het 5 mei en vieren we onze vrijheid. Wij wensen iedereen een vredige dag toe die in volle vrijheid besteed kan worden.
Diederik Hoekman

Diederik is na de verkiezingen in maart 2022 geïnstalleerd als raadslid en is binnen de fractie tevens fractievoorzitter. Diederik Hoekman (42 jaar) groeide op in Hasselt en Genemuiden en woont inmiddels al een aantal jaren in Zwartsluis samen met zijn vrouw en drie kinderen. Diederik werkt bij Sweco Nederland BV als adviseur ondergrondse infra. Hij

Meer over Diederik Hoekman