26 april 2024

uitleg over project Gezond & Gelukkig Zwartewaterland

Donderdag 25 april hebben we in de gemeenteraad een uitleg gekregen over het project “Gezond & Gelukkig Zwartewaterland”. Samen met 60 organisaties, instellingen, scholen, verenigingen en bedrijven uit Zwartewaterland  werd een convenant gesloten, waarin gericht gewerkt gaat worden om een zo goed mogelijke algehele gezondheid en welbevinden van onze inwoners te bewerkstelligen. Daarbij zijn ambities geformuleerd, waarin alle aangesloten actoren in 2028 de volgende doelen willen zien te bereiken:

• Heeft 72% van de inwoners van 18 jaar en ouder betaald werk.
  • Zet 50% van de Zwartewaterlandse werkgevers zich in voor inclusief werkgeverschap en duurzame inzetbaarheid.
  • Voelt 63% van de inwoners zich verbonden met anderen en onderdeel van de samenleving.
  • Doet minimaal 42% van onze inwoners vrijwilligerswerk.
  • Werken alle onderwijsinstellingen met een preventief programma in het kader van social media, gamen, alcohol, roken en drugsaanpak.
  • Is het aantal meldingen van overlast in de woonomgeving met 10% afgenomen.
  • Kan 92% van onze inwoners rondkomen van het inkomen.
  • Zijn er minder inwoners (met betalingsachterstanden) die in een problematische schuldensituatie terechtkomen.
  • Beschikt 95% van onze inwoners over voldoende basisvaardigheden om volwaardig deel te nemen aan de samenleving.
  • Staat er een stevige netwerkorganisatie/structuur die zich inzet zodat jongeren zich kansrijk ontwikkelen.
  • Heeft meer dan de helft van onze inwoners een gezond gewicht.
  • Heeft 85% van onze jeugd een gezond gewicht).
  • Beweegt 65% van de jongeren minstens 5 dagen in de week één uur (landelijke norm)
  • Voldoet 60% van de inwoners aan de beweegrichtlijn.
  • Heeft 83% van onze inwoners voldoende veerkracht om zich aan te passen aan wat zich in het leven voor doet.

Dit zijn ambitieuze doelen, maar doordat de gemeente en 60 andere organisaties, instellingen, scholen, verenigingen en bedrijven zich hierin verenigd hebben, is het mogelijk om gezamenlijk op te treden. Inmiddels zijn er al projectplannen opgesteld en worden deze inmiddels uitgevoerd.

Om één probleem inhoudelijk te benoemen: overgewicht van onze inwoners en met name bij onze jongeren, is een stijgend probleem, wat leidt tot een ongezonde leefstijl, obesitas en mogelijk ziekte.  Het probleem begint al in het gezin waarin ongezonde eetgewoonten worden aangeleerd. Door de krachten samen te bundelen moet het gaan lukken om aan de voorkant van de problematiek te komen, waarin met name een preventieve aanpak ervoor moet gaan zorgen dat onze inwoners zich bewust zijn van de impact van voedsel op hun gezondheid en welbevinden.

Het moge duidelijk zijn dat hiervoor een lange adem nodig is. Positieve beïnvloeding van onze inwoners, waarbij cultuur en gewoonten overwonnen moeten worden, vraagt om geduld.

Als PVDA zijn wij blij met de initiatieven en enthousiasme van ons ambtenarenapparaat en ondersteunen deze ambities van harte. Door iedereen hiervoor te mobiliseren moet het gaan lukken om onze inwoners een goede en gezonde toekomst te bieden. PVDA zal zich hier volledig voor gaan inzetten!