PvdA steunt de onderwijzers

6 november 2019

PvdA steekt basisonderwijs hart onder de riem

Toenemende werkdruk, gemis aan waardering voor het vak, almaar groeiende administratieve verplichtingen, groeiende groepen met teveel zorgleerlingen… Het kwam allemaal langs tijdens de gesprekken die Greet Generaal en Harrie Rietman van de PvdA Zwartewaterland hadden bij een rondgang langs drie openbare basisscholen in Zwartsluis, Hasselt en Genemuiden.

Opvallend tijdens deze dag van de grote onderwijsstaking was dat het woord salarisverhoging eigenlijk nergens viel. Dat maakt wel duidelijk dat het de onderwijzers en onderwijzeressen vooral om andere zaken gaat dan wat ‘meer geld in het loonzakje’. De zorg voor kinderen, bijvoorbeeld ook die van vluchtelingen of arbeidsmigranten, komt ernstig in de knel en daarom moet er wat gebeuren in het onderwijs. In een groep van 32 leerlingen, zoals bijvoorbeeld groep 7 van de

Arembergerschool, bestaat dringend behoefte aan structureel meer ondersteuning van een klassenassistent of logopedist. En ‘passend onderwijs’ is een mooie gedachte, maar daar horen dan wel passende faciliteiten bij.

De Partij van de Arbeid zet zich in voor goed onderwijs voor iedereen (en niet uitsluitend voor diegenen die zich een duur huiswerkinstituut of particulier onderwijs kunnen veroorloven). Om dat duidelijk te maken werd op de drie locaties, waar openbaar onderwijs wordt verzorgd in Zwartewaterland, een taart bezorgd voor het gehele onderwijsteam. Als blijk van waardering voor het vele werk dat wordt verzet, maar ook om aan te geven dat onderwijsgevenden en Partij van de Arbeid zich samen sterk maken voor goed onderwijs en goede onderwijsgevenden.