PvdA in beeld voor nieuwe coalitie

12 februari 2020

De Partij van de Arbeid is gevraagd deel uit te gaan maken van het college van Zwartewaterland door de coalitiepartners Christen Unie en SGP. Om uit de bestuurlijke crisis te komen na het terugtreden van BGZ-wethouder Coster hebben de Christen Unie en de SGP verkennende gesprekken gevoerd om snel tot een stabiel bestuur te komen en de PvdA is bereid haar bestuurlijke verantwoording te nemen.
Na een reeks stevige gesprekken lijkt een hecht fundament aanwezig om de uitdagingen, die de komende jaren op Zwartewaterland afkomen, het hoofd te bieden. De komende weken wordt gewerkt aan een aanvulling en aanscherping van het bestaande coalitieakkoord. Harrie Rietman wordt naar voren geschoven als kandidaat wethouder terwijl Astrid Dijkstra de plaats van PvdA-fractievoorzitter in de gemeenteraad zal innemen.
De PvdA is blij met het in haar gestelde vertrouwen, maar vindt het ook belangrijk dat aan de inwoners en met name de BGZ-achterban uitleg wordt gegeven over de aanleiding van de bestuurlijke crisis. ‘Door deel uit te maken van deze nieuwe coalitie zijn we nog beter in staat om vorm te geven aan een sterk en sociaal Zwartewaterland. Op korte termijn zal in een ledenvergadering de deelname aan dit college en het gesloten akkoord aan de leden worden voorgelegd,’ aldus kandidaat wethouder Harrie Rietman.