Carbid en vuurwerk rond kinderboerderij moet verboden worden

Door Yvonne Ariesen op 21 januari 2024

¨Jammer dat er met ons geen rekening wordt gehouden¨, publiceerde kinderboerderij de Taghof op 30 december op Facebook. Rond om de kinderboerderij werd die zaterdag volop met carbid geknald en vuurwerk afgestoken. De PvdA wil dat daar een eind aan komt en stelt vragen aan het college.

Op de eigen website liet de gemeente vooraf al weten uit te gaan van het ´gezonde verstand´ van mensen rondom het afsteken van vuurwerk.  ¨In onze gemeente hebben wij voor de jaarwisseling van 2023/2024 geen vuurwerkvrije zones aangewezen. Wel gaan we ervan uit dat u bij het afsteken van vuurwerk rekening houdt met uw omgeving. Dit betekent dat u geen vuurwerk afsteekt in de buurt van bijvoorbeeld verzorgingstehuizen, kerken en kinderboerderijen¨, aldus de gemeente op de website.

In de spelregels rondom vuurwerk, die de gemeente verderop in het stuk plaatste, werd dat nogmaals herhaald. ´Steek geen vuurwerk af in de buurt van verzorgingshuizen, kerken en kinderboerderijen¨, luidt een van de regels.

Die spelregels met onduidelijke status, hebben niet in alle gevallen vruchten afgeworpen. Daarom pleit fractievoorzitter Diederik Hoekman van de PvdA nu voor een verbod bij de kinderboerderij, waar vervolgens dan ook op gehandhaafd kan worden. Dat is bij de spelregels niet het geval.

Want het carbid schieten en gooien van vuurwerk bij de kinderboerderij, is wel gemeld zegt hij in zijn vragen. ¨Is het college op de hoogte dat er door diverse mensen melding is gemaakt bij de politie, maar dat deze niet gehandhaafd heeft (of hier geen mogelijkheid toe heeft gehad)?, vraagt hij aan het college.

Het carbidschieten is nu nog in de hele gemeente toegestaan. Ook daarvoor zijn spelregels opgesteld, maar ook daarvan is de status onduidelijk. Wel kondigde de gemeente aan om te gaan handhaven. ¨Samen met de politie controleren wij dat het carbidschieten veilig gebeurt.

Artikel uit de Stadskoerier van Enrico Kolk van 30 december 2023

Yvonne Ariesen

Yvonne is al jaren lang werkzaam in het onderwijs en in de kinderopvang. Als pedagogisch medewerkster heeft ze veel ervaring in het werken met kinderen van 4-12 jaar. Verdere staat natuur hoog in het vaandel, kinderen en natuur, een mooie combinatie. Zij zet zich in voor projecten zoals thema- avonden. Yvonne draait mee met de

Meer over Yvonne Ariesen