Steunbetuiging voor Burgemeester Halsema

9 oktober 2024

Het is gemeengoed geworden dat in Nederland politici aan de wieg staan van de verharding in de publieke opinie en tegenstellingen zonder enige nuances.

Politici en bestuurders die juist de nuances zoeken in het publieke debat en proberen in verbinding te blijven met  voor- en tegenstanders, zijn een zeldzaamheid geworden. Daarom moeten wij juist die mensen in publieke functies in bescherming nemen tegen het ongenuanceerde geweld vanuit de extreme hoeken van onze samenleving.

Naar aanleiding van de berichtgeving in de media en de schandelijke uitspraken van populistische politici als Geert Wilders en Carolien van de Plas,  willen wij, als bestuur van afdeling PVDA- Zwartewaterland, onze steun betuigen aan de Amsterdamse burgemeester, Femke Halsema.

Onder zware druk wist zij kalm te blijven en de juiste beslissingen te nemen op basis van de grondbeginselen van onze Grondwet. Het was een huzarenstukje zoals Femke Halsema, samen met de politie, meerdere groepen demonstranten uit elkaar wist te houden en grote ongeregeldheden wist te voorkomen.  In diverse praatprogramma’s, die enkel uit waren op het uitvergroten van tegenstellingen, bleef zij onvermoeid en op een genuanceerde en verbindende wijze haar beslissingen uitleggen.

Een belangrijk aspect van de ontstane commotie binnen het publieke debat, onder aanvoering van Geert Wilders, de roerganger van PPV, was dat haar optreden als burgemeester ter discussie werd gesteld.  Hierbij werd zij niet alleen als persoon tot op het bot beledigd, maar werd de functie van burgemeester ook in een discutabel licht gezet en op de brandstapel gegooid.

Politici en burgemeesters uit het land gingen voor de Amsterdamse burgemeester staan en gaven aan dat zij enkel is opgetreden binnen haar bevoegdheden, die haar gegeven zijn. Femke Halsema verdient juist een grote pluim voor haar dappere optreden voor, tijdens en na de demonstraties op 7 oktober 2024 in Amsterdam.