Over Connexxion en inflatie…
We leven in een bijzondere tijd. Wanneer de VVD ondernemers gaat oproepen om eindelijk de werknemer het loon te gaan betalen wat die al jaren zou moeten verdienen, is er wel wat aan de hand. Tegelijkertijd wordt ons, op Prinsjesdag, met prachtige koopkrachtplaatjes voorgehouden hoeveel we er allemaal wel op vooruit zullen gaan, maar de inkt van deze krantenartikelen is nog niet opgedroogd of de president van de Nederlandse Bank roept op om nu echt werk te gaan maken van de kortingen van de pensioenen. Daar gaat je koopkracht…
Maar zo bont als Connexxion maken het er maar weinig. Dat zit zo… Stel je eens voor dat je in Zwartsluis woont, een heel gewoon inkomen hebt, een gezin met drie kinderen, waarvan er twee in Zwolle naar het voortgezet onderwijs gaan en voor dat onderwijs zijn aangewezen op het openbaar vervoer. De goedkoopste oplossing blijkt een jaarkaart te zijn, geen echt goedkope oplossing, maar je wilt toch graag dat je kinderen het onderwijs volgen dat bij hen past. In 2016 krijg je daarvoor een gepeperde rekening; 2 x € 775,= dat is maar liefst € 1.550,= wordt er van je rekening afgeschreven, een rib uit je lijf. Een jaar later slaat je de schrik om het hart… hetzelfde abonnement kost nu ineens € 891,= en voor jou betekent dat dus € 1.882,=. Het jaar daarop ben je voorzichtig geworden en heb je een deel van je vakantiegeld maar vast achteruit gelegd. Verstandig, want Connexxion meent dat ze dit jaar voor hun dienstverlening wel € 990,= (lees: voor jou € 1.980,=) moeten ontvangen. En dit jaar, het is inmiddels september 2019 is hetzelfde abonnement te koop voor € 1.150, en kan je € 2.300,= aan onze vrienden van het openbaar vervoer overmaken. Daar gaat een maandsalaris…
Tussen augustus 2016 en september 2019 liggen net drie jaren. En in die periode is de prijs van de jaarkaart met maar liefst 48% gestegen. Dat de dienstverlening in dezelfde periode er bepaald niet beter op is geworden (met een zekere regelmaat hoor je van je kinderen dat een overvolle bus gewoon bij de bushalte is doorgereden) is een ander onderwerp.
Stel dat je bij een bedrijf werkt dat een heel fatsoenlijke Cao hanteert. Dan is je inkomen in die vier jaren misschien wel met 8% (bruto) gestegen. Maar tegelijkertijd is er ook wel wat gebeurd met de energietarieven en is de BTW verhoogd naar 21 of 9%. Nog een geluk dat je in Zwartewaterland woont, waar de gemeente de belastingen de achterliggende jaren maar heel mondjesmaat heeft verhoogd en soms zelfs verlaagd. Dan nog zit je in een situatie dat je voor een uitgave waaraan niet te ontkomen valt, nu € 750,= meer kwijt bent dan vier jaar geleden. Daar valt niet tegenop te werken, zelfs niet als je baas je volgend jaar echt 5% meer gaat betalen.
De Partij van de Arbeid zet zich in voor goed onderwijs voor iedereen. De Partij van de Arbeid maakt zich sterk voor goed openbaar vervoer. Daarom hebben we dit probleem, dat we echt niet uit onze duim hebben gezogen, voorgelegd aan onze fractie in de Provinciale Staten. Hans Nooter heeft ons beloofd er vragen over te zullen stellen, want het is de provincie die met de vervoersmaatschappijen afspraken maakt. Vorig jaar hebben we aan ons college van Burgemeester en Wethouders gevraagd te proberen hier invloed op uit te oefenen, maar dat heeft geen zoden aan de dijk gezet (verhoging 2019 € 160,=, dat is ruim 16%). Misschien dat het dit jaar gaat lukken Connexxion tot rede te brengen. En anders?? Er was een tijd en er zijn landen waar het openbaar vervoer een aangelegenheid is van de overheid en niet van multinationals (want dat is Connexxion)… Misschien toch niet zo’n gek idee.
Harrie Rietman, fractievoorzitter PvdA Zwartewaterland