PvdA steunt actie Kolksluis

25 november 2018

Help mee de Kolksluis te behouden!

Tien jaar geleden is de Kolksluis in Zwartsluis voor bijna 2 miljoen gerestaureerd. De sluis was verwaarloosd en ook de omgeving van de sluis gaf een zwaar verpauperde indruk. Een ongewenste situatie, zo midden in het dorp. Met inzet van man en macht is het destijds gelukt geld te krijgen voor de restauratie. Burgemeester Hofland kon de Kolksluis  tien jaar geleden dan ook feestelijk heropenen.

Nu dreigt eenzelfde situatie.  Rijkswaterstaat pleegt de laatste jaren weinig tot geen onderhoud meer aan de Kolksluis. Met name de bruggen zien er erg verwaarloosd uit.

Gelukkig is het nu nog mogelijk om het tij te keren! Zonder al teveel kosten.

Behoud is mogelijk door de Kolksluis op de gemeentelijke monumentenlijst én op de Rijksmonumentenlijst te plaatsen. Wij willen de Kolksluis in de toekomst open houden voor recreatievaart en evenementen. Dat de Kolksluis een cruciale rol speel bij evenementen als de Nationale Sleepbootdagen en Zwartsluis onder Zeil hoeft niet te worden uitgelegd. Maar ook  voor de intocht van Sinterklaas, het toerisme in het algemeen, de visclub en de bedrijven in het dorp is de Kolksluis met recht ‘het kloppende hart van Zwartsluis’.  De Kolksluis is één van de belangrijkste gezichtsbepalende elementen in Zwartsluis. Bovendien is de cultuurhistorische waarde enorm groot.

Vragen over de verwaarlozing van de sluis, de opstelling van Rijkswaterstaat en de visie op de toekomst  van de Kolksluis zijn ingediend bij de gemeenteraad, bij de wethouder en bij de voorzitter van de monumentenstichting, de burgemeester.

We willen onze acties tot nu toe echter nog meer kracht bijzetten.

Daarbij hebben we uw  hulp nodig!

Wij willen de bevolking van Zwartsluis (én Zwartewaterland) oproepen om mee te helpen de Kolksluis voor Zwartsluis te behouden. Een open Kolksluis met bedienbare bruggen!

Neemt u even de tijd en zet uw handtekening op de lijsten die bij banketbakkerij Ekkelenkamp en bij Koos Slurink Watersport en belettering te vinden zijn.

Harm Bonsink en Greet Generaal.