Door Yvonne Ariesen op 15 juni 2014

Passend Onderwijs – Omdenken is stom

In maart kregen wij een boekje cadeau ter gelegenheid van de week van Passend Onderwijs, “Omdenken is stom”. Uitspraken van kinderen maken ons duidelijk waarom we anders les moeten geven. Het is een mooi cadeau en van de logica en onbevangenheid van kinderen kunnen we natuurlijk allemaal leren.

Maar hoe zit het nu met Passend Onderwijs?

De realiteit op dit moment is groepen die groter worden, meer papierwerk en het leerlingenaantal krimpt. Met passend onderwijs wil men dit verbeteren. Minder papierwerk, beter opgeleide leerkrachten, je kunt nu je Masters halen in het Primair Onderwijs, studeren tijdens werktijd en een jonge pas afgestudeerde leerkracht voor de klas.

Met passend onderwijs komt de zorgplicht voor scholen. Ouders kunnen vanaf 1 augustus 2014 zelf een school naar keuze uitzoeken en de school heeft de plicht om een passende onderwijsplek te bieden. Vier punten die het wat duidelijker maken:

– Scholen in de regio werken samen om alle leerlingen de beste onderwijsplek te bieden.

– Scholen kijken naar wat een leerling wel kan, het liefst in het reguliere onderwijs.

– Het Speciaal Onderwijs blijft gewoon bestaan voor leerlingen die het echt nodig hebben.

– Geen bezuinigingen op extra ondersteuning aan leerlingen.

Helaas zijn er ook bezuinigingen waar scholen én zwembaden last van hebben. Bijvoorbeeld geen subsidie van de gemeente meer voor schoolzwemmen. Hier is natuurlijk niemand blij mee. Gelukkig hebben het zwembad en de scholen in Zwartsluis een plan ontwikkeld waardoor het schoolzwemmen in Zwartsluis behouden blijft.

Het omdenken is begonnen!

Is je potlood doormidden gebroken?

Da’s toch mooi.

Heb je er twee.

Yvonne Ariesen

Schaduwfractie/Secretaris

PvdA Zwartewaterland

Yvonne Ariesen

Yvonne is al jaren lang werkzaam in het onderwijs en in de kinderopvang. Als pedagogisch medewerkster heeft ze veel ervaring in het werken met kinderen van 4-12 jaar. Verdere staat natuur hoog in het vaandel, kinderen en natuur, een mooie combinatie. Zij zet zich in voor projecten zoals thema- avonden. Yvonne draait mee met de

Meer over Yvonne Ariesen

Waar ben je naar op zoek?