Meer leven in de brouwerij!

24 februari 2018

Over een verschil in visie (of: Waarom het Veerhuis weg moest)

Eerst maar even een stukje oud nieuws om het geheugen op te frissen.

In het derde kwartaal van 2017 heeft het college van Burgemeester en Wethouders besloten het Veerhuis in Genemuiden te verkopen aan de meestbiedende en toe te staan dat daaraan uitsluitend de bestemming ‘wonen’ werd toegekend. De duidelijke wens van de gemeenteraad, die had aangegeven dat de voorkeur op die plek uitging naar een (lichte) vorm van horeca werd daarmee genegeerd. Lang is er onderhandeld met plaatselijke geïnteresseerden, maar juist op het moment dat die de financiering rond hadden en konden voldoen aan de vraagprijs werd door het college de stekker definitief uit die onderhandelingen getrokken en werd het gebouw, op één van de markantste punten van onze gemeente, verkocht aan de meestbiedende. In de gemeenteraad was er nog wel verzet van de kant van de PvdA maar vooral de coalitiepartijen SGP, Christen Unie en CDA steunden het collegebesluit. Een gemiste kans, maar de meerderheid beslist, binnen een democratie.

Normaal gesproken is politiek een zaak waarbij je je verlies moet nemen, maar in dit geval is er reden om toch nog eens op deze zaak terug te komen. En die reden wordt door de SGP zelf omstandig uit de doeken gedaan. Maarten Slingerland is een openhartig man, tenminste wanneer hij spreekt tot de jongeren van zijn eigen achterban. Een extra hotel in Zwartewaterland acht hij overbodig en zelfs ongewenst; het zou inbreuk kunnen maken op de zondagsrust en bovendien… Waarom zou je in vredesnaam drie dagen in Zwartewaterland willen verblijven… er is immers nauwelijks iets te beleven? En dat moet ook vooral zo blijven; liever nog worden de sluitingstijden van de plaatselijke horeca nog verder beperkt. De SGP heeft, zoals iedere partij, recht op haar eigen standpunten.

Zwartewaterland, een gemeente waar je je geen drie dagen kan vermaken. Daarmee zegt Slingerland nogal wat… Ik woon inmiddels bijna 63 jaar in Genemuiden en slaag er nog steeds prima in om me daar te vermaken. Daar zorgen heel veel verenigingen en heel veel vrijwilligers wel voor. Met prachtige evenementen, zoals Genemusiment, Hassailt of de Sluziger Sleepbootdagen. Nogal een diskwalificatie voor al die mensen die zich de benen onder het lijf vandaan lopen om onze kernen juist wel aantrekkelijk te maken, ook voor toeristen, zelfs als die maar één dag bij ons rond willen kijken. Stoomgemaal, Tapijtmuseum, Sluuspoort, Kalkoven of Oude Stadhuis… Bepaald ook geen hart onder de riem voor de lokale horecaondernemers, die op allerlei manieren hun best doen om een stuk levendigheid in de kernen te brengen. Zou Maarten Slingerland echt niet begrijpen dat er ook een heel groot deel van de bevolking van Zwartewaterland is dat dit allemaal wel waardeert? Dat graag, nu het allemaal economisch weer wat voor de wind gaat, ook in eigen gemeente eens een terrasje wil kunnen pakken? De achterliggende raadsperiode heeft wel geleerd dat een college dat geheel bestaat uit de rechtervleugel van het politieke spectrum, weinig oog heeft voor de wensen van deze groep. Het Veerhuis in Genemuiden is daar misschien wel het meest schrijnende voorbeeld van. Voor iedereen die graag in een gemeente wil leven waar met de belangen van iedereen rekening wordt gehouden valt er op 21 maart heel wat te kiezen. Wie ‘meer leven in de brouwerij’ wenst doet er goed aan het partijprogramma van de PvdA-Zwartewaterland eens door te nemen. www.zwartewaterland.pvda.nl

Harrie Rietman, kandidaat raadslid voor de PvdA

Waar ben je naar op zoek?