Door Harrie Rietman op 3 juni 2013

De toekomst is van iedereen…, een uitdaging om mee te denken!

Volgend jaar maart zijn er alweer verkiezingen voor de gemeenteraad en na het toch wat teleurstellende resultaat van 2010 is het belangrijk dat de PvdA daar sterk uit tevoorschijn komt, als het even kan met een fractie die weer op de oude sterkte ( 4 leden ) zit. Maar minstens zo belangrijk als een grote fractie, is een goed programma; een programma dat met verbeelding de toekomst van onze gemeente schetst. Een programma dat, zonder volstrekt los te komen van de werkelijkheid durft te dromen over een sterker en socialer Zwartewaterland. Een programma, dat niet blijft hangen in somberen over de financieel zware tijden, maar lijnen uitzet naar een gemeenschap waarin iedereen er werkelijk toe doet en waaraan ook iedereen bijdraagt.

Zo, die eerste alinea staat op papier en klinkt behoorlijk ambitieus. Nu dat programma nog… Anders dan bij voorgaande verkiezingen moet dit programma niet een dorre opsomming ( viel trouwens nog wel mee, hoor) worden van projecten en projectjes, die de komende vier jaren ter hand genomen moeten worden. En ook niet een lijstje van mogelijke bezuinigingen of juist van zaken die voor ons ‘onbespreekbaar’ worden geacht. Het moet ook niet het werk worden van een paar doorgewinterde partijbonzen, die het klappen van de zweep wel kennen en in een achternamiddag, gewapend met een concept-programma van het landelijk bureau, een verkiezingsprogramma in elkaar draaien. Dit programma moet van heel onze partijafdeling  zijn of liever, omdat die afdeling ook niet al te groot is, van al onze potentiële kiezers, dus van iedereen die het hart op de juiste plaats, en dat is toch echt links van het midden, heeft zitten.

Hoe moet dat dan gaan? Het bestuur van onze afdeling heeft mij gevraagd het voortouw te nemen bij het schrijven van een programma. Graag heb ik hierbij ondersteuning, het liefst óók van mensen uit de praktijk, mensen uit al onze kernen, mensen met verschillende achtergronden, mensen met oog voor wat er beter kan in onze gemeente…

Al die mensen (kenmerken: hart op de juiste plek en ideeën over onze gemeenschap) vraag ik om contact met me op te nemen. Als je daar zelf niet zo voor voelt, maar wel mensen kent, die goede ideeën hebben, nodig hen dan uit contact te zoeken. Het is niet de bedoeling een intensief vergadercircuit op te richten; een enkele keer elkaar treffen of misschien zelfs per telefoon of mail gedachten uitwisselen kan ook heel goed bijdragen aan een sterk programma. Je mag langs komen bij, of mailen of bellen naar:

Harrie Rietman
Achterweg 32
8281 AT Genemuiden
Tel: 038 3855047/ 06 28545172
Mail: [email protected]

Ik hoop dat de telefoon roodgloeiend zal staan en dat mijn mailbox uit zal puilen.

Harrie Rietman

Mijn naam is Harrie Rietman, geboren en getogen in Genemuiden, vanaf april 2018 lid weer lid van de gemeenteraad van Zwartewaterland en sinds maart 2020 wethouder. Ik heb een stevige, maar mooie portefeuille waarin Ruimtelijke ordening, Natuur en milieu en de Energietransitie de drie belangrijkste pijlers vormen. Daarnaast ben ik kernwethouder van Hasselt. Binnen mijn

Meer over Harrie Rietman