Door Ria Grootoonk op 17 november 2014

Bewoners Nadorst tevreden over hun wijk

Bewoners van de Nadorst in Hasselt zijn tevreden over hun wijk, zo blijkt uit een rondgang van de PvdA. Wel storen ze zich aan het slechte groenonderhoud in de wijk. Fractieleden en bestuurders van de PvdA zijn ook bezorgd over een sluimerend gevoel. “Bij dit bezoek merkten we opnieuw dat inwoners van een kern zich achtergesteld voelen bij de andere kernen. Het beleid van het huidige college draagt daaraan bij. Dat richt zich steeds vaker op kernen in plaats van de hele gemeente”, vindt fractievoorzitter Astrid Dijkstra.

Samen met tien andere PvdA’ers trok ze zaterdagochtend de Nadorst in voor spontane gesprekken met bewoners. Zorgen over de wijk kwamen daarbij nauwelijks aan bod. Mensen kijken op dit moment verder dan de eigen straat. “Veel inwoners vinden dat er niet op zorg bezuinigd mag worden. Ze zijn nog niet eens zozeer bezorgd over de eigen situatie, maar wel over de situatie van anderen. Bijna iedereen kent iemand die in de problemen dreigt te komen”, vertelt Janet Hoentjen.

Greet Generaal merkte dat ook bij de gesprekken. “Een aantal mensen vertelde dat ze nauwelijks kunnen rondkomen. Ze maken zich zorgen over de bezuinigingen en vragen zich af of ze de studie van hun kinderen straks wel kunnen betalen.” Desondanks is het opvallend dat veel mensen nog niet op de hoogte zijn van het financiële onheil dat op hen afkomt. De OZB en de Rioolheffing gaan bijvoorbeeld flink omhoog.

Bezuinigingen
En buiten dat betekenen de bezuinigingen in de zorg dat inwoners meer zelf doen. Ook daarmee zijn veel mensen nog niet bezig, merken de PvdA’ers. “We moeten er met z’n allen aan wennen dat de zorg voor naasten weer meer bij ons zelf terechtkomt. Dat vraagt een cultuuromslag. En aan de andere kant zie je dat mensen nu vaak al aan de grens zitten van wat ze kunnen doen”, valt Harrie Rietman op.

De Genemuidenaar roept het college op om de onvrede in de kernen op de agenda te zetten. “Inwoners voelen zich achtergesteld vergeleken bij de andere kernen. Veertien jaar na de fusie zijn we er nog niet in geslaagd om een Zwartewaterland-gevoel te realiseren. Het huidige college zou daarover moeten nadenken. Het huidige kernenbeleid zorgt alleen maar voor nog meer onderscheid en uiteindelijk onvrede.”

Ria Grootoonk

Ria Grootoonk is een actief lid van de PvdA Zwartewaterland.

Meer over Ria Grootoonk